ثبت شرکت سهامی خاص

فرم درخواست مشاوره رایگان

نام و نام خانوادگی(ضروری)
نوع درخواست

اگر قصد ثبت شرکت سهامی خاص را دارید در ابتدا لازم است تا با قوانین آن آشنا شوید. آشنایی با قوانین ثبت شرکت سهامی خاص باعث می شود تا در فرایند ثبت دچار مشکل نشوید. طبق ماده 20 قانون تجارت، شرکت های سهامی خاص از جمله انواع شرکت های تجاری به شمار می روند. سرمایه این شرکت ها به بخش های کوچکتری به نام سهام تقسیم می شود. سهام این شرکت ها قابل داد و ستد در سازمان بورس و اوراق بهادار نیست، اما در بازار اقتصادی به راحتی خرید و فروش می شوند. مهمترین قوانین ثبت شرکت سهامی خاص عبارتند از: قانون تجارت و قانون ثبت شرکت ها. قواعد حاکم بر شیوه تاسیس و اداره شرکت های سهامی خاص موضوع بخش ابتدایی لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 را تشکیل می دهد.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

در ادامه این نوشتار ضمن بررسی مهمترین قوانین ثبت شرکت سهامی خاص، مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها را مورد بررسی قرار می دهیم. به طور کلی ثبت شرکت سهامی خاص در حال حاضر به شیوه غیر حضوری و آنلاین صورت می گیرد. ثبت انواع شرکت های تجاری مستلزم آشنایی با مقررات حقوقی مندرج در قوانین مربوطه است. از همین رو توصیه می شود پیش از انجام هرگونه اقدام عملی در رابطه با ثبت شرکت، قوانین ثبت شرکت سهامی خاص را مطالعه کرده و با مجموعه ثبت نیکان به صورت تخصصی در امور شرکت ها مشاوره حقوقی داشته باشید.

قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

یکی دیگر از قوانین ثبت شرکت سهامی خاص، قانون ثبت شرکت ها مصوب 1310 می باشد. مطابق با ماده 1 این قانون، کلیه شرکت های تجاری و غیر انتفاعی که در قلمروی کشور ایران فعالیت می کنند، باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و شماره ثبت به آنها تعلق بگیرد. اداره ثبت شرکت ها نهادی است که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اداره می شود وظیفه ثبت شرکت های تجاری و سایر شخصیت های حقوقی را بر عهده دارد.

حداقل تعداد سهامداران برای تاسیس شرکت سهامی خاص سه نفر می باشد. نخستین گام برای ثبت شرکت سهامی خاص، تشکیل جلسه هیات موسسین و تنظیم طرح اساسنامه شرکت است. اساسنامه نخستین سند یک شرکت به عنوان شخصیت حقوقی است که موضوعات مهمی مثل موضوع فعالیت شرکت، سرمایه شرکت، مدیران و بازرسان و ... در آن قید می شود.

ثبت شرکت سهامی خاص در گذشته مستلزم مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت ها و ارائه مدارک مورد نیاز به صورت حضوری بود. در حال حاضر اما، کلیه مراحل ثبت شرکت سهامی خاص به شیوه برخط و از طریق سامانه اینترنتی ایران شرکت به نشانی irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد. این سامانه زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضاییه می باشد.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ازای ثبت شرکت سهامی خاص و انواع دیگر شرکت های تجاری، هزینه ای تحت عنوان حق الثبت دریافت می کند. میزان حق الثبت با توجه به مولفه هایی مانند نوع فعالیت شرکت سهامی خاص، سرمایه شرکت، مدت زمان فعالیت شرکت و ... متفاوت است. هزینه ثبت شرکت سهامی خاص توسط سازمان ثبت محاسبه شده و در هنگام تکمیل اظهارنامه ثبت شرکت پرداخت می شود. پرداخت هزینه های مربوط به ثبت شرکت نیز به شیوه برخط و از طریق درگاه های بانکی عضو شبکه شتاب صورت می گیرد. برای اطلاع دقیق از هزینه ثبت شرکت سهامی خاص می توانید با شماره 02122842010 تماس بگیرید.

یکی از قوانین ثبت شرکت سهامی خاص، انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه است. مطابق با قانون ثبت شرکت ها پس از تکمیل اظهارنامه ثبت شرکت و ارسال آن به اداره ثبت شرکت ها، مامور اداره اظهارنامه ثبت شرکت و پیوست های آن را بررسی می کند. در صورتی که مانع قانونی برای تاسیس شرکت وجود نداشته باشد، اداره ثبت شرکت ها دستور انتشار آگهی ثبت شرکت را صادر می نماید. پس از صدور این دستور آگهی ثبت شرکت سهامی خاص باید در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار یک مرتبه چاپ شود. پس از سپری شدن مدت زمان سی روز از تاریخ انتشار آگهی ثبت شرکت، چنانچه برای ثبت شرکت معارضی پیدا نشده باشد، دستور ثبت شرکت سهامی خاص صادر می شود. پس از ثبت، شرکت سهامی خاص دارای شخصیت حقوقی شده و می تواند مورد حق و تکلیف قرار گیرد.  

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

برخی از مهمترین مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها عبارتند از:

  • طرح اساسنامه شرکت یکی از مدارک اصلی است که باید به امضای موسسین شرکت رسیده باشد. در طرح اساسنامه باید اطلاعات مهم شرکت از جمله موضوع فعالیت شرکت، مدت فعالیت شرکت، نام مدیران و ... ذکر گردد.
  • نام و مشخصات شناسایی مدیران و بازرسان شرکت؛ همانطور که اشاره شد در طرح اساسنامه باید نام اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، بازرس و سایر مسئولین شرکت قید شود. علاوه بر ذکر نام مدیران در اساسنامه، باید نامه قبول مسئولیت که توسط آنان امضا شده است نیز به اداره ثبت شرکت ها تحویل گردد.
  • از جمله مدارک دیگری که هنگام تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص باید به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود، رسید های بانکی مبنی بر پرداخت حق الثبت اداره ثبت اسناد می باشد.
  • اسناد و مدارک مربوط به تادیه سرمایه شرکت؛ همانطور که گذشت کلیه سرمایه شرکت سهامی خاص باید در هنگام تاسیس آن تادیه شود. بنابراین یکی از مدارکی که باید برای تاسیس شرکت سهامی خاص به اداره ثبت شرکت ها تقدیم شود.
  • یکی از قوانین ثبت شرکت سهامی خاص این است که چنانچه شرکت دارای مرکز باشد، باید مشخصات پستی و نشانی مرکز شرکت نیز در اظهارنامه ثبت شرکت ذکر شود.
  • یکی دیگر از قوانین ثبت شرکت سهامی خاص این است که علاوه بر شرکت باید کلیه نشان های تجاری و طرح های صنعتی یک شرکت نیز ثبت شود. برای ثبت نشان تجاری و طرح صنعتی می بایست به سامانه اینترنتی اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرد، این سامانه نیز زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اداره می شود.

مالیات ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص در صورتی که درآمد داشته باشند، به عنوان مودی مالیاتی شناخته می شوند. مطابق با قانون مالیات های مستقیم، مودی مالیاتی شخصی می باشد که مشمول مالیات بوده و می بایست با ارائه اظهارنامه مالیاتی، مالیات بر درآمد را پرداخت کند. مسئولیت محاسبه و دریافت مالیات از شرکت های تجاری، سازمان امور مالیاتی و دارایی کشور است. شرکت های تجاری به عنوان مودیان مالیاتی مکلفند کلیه درآمد ها و هزینه های خود را در طول سال مالی به سازمان مذکور در طی تنظیم اظهارنامه مالیاتی بیان نمایند. پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات شرکت سهامی خاص تعیین شده و اعلام می گردد. در حال حاضر کلیه مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به شیوه برخط و غیرحضوری صورت می پذیرد. میزان مالیات قابل پرداخت توسط شرکت های سهامی خاص با توجه به مولفه هایی مثل موضوع فعالیت شرکت و ... متفاوت است.

• تفاوت شرکت سهامی خاص و عام

دو نوع اصلی شرکت های سهامی در حقوق ایران عبارتند از شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص. همانطور که پیداست وجه اشتراک اصلی این دو نوع شرکت، تقسیم سرمایه به قطعات کوچک‌تری با نام سهم است. شرکت های سهامی خاص و عام دارای تفاوت های قانونی بسیاری با همدیگر دارند، در ادامه به برخی از مهمترین این تفاوت ها اشاره خواهیم داشت:

  • شرکت سهامی خاص حداقل با حضور سه عضو تشکیل می شود، اما شرکت سهامی عام حداقل با حضور پنج عضو تشکیل می گردد.
  • هنگام تاسیس شرکت های سهامی خاص تمام سرمایه نقدی و غیرنقدی شرکت باید تادیه شده باشد. این در حالی است که در شرکت های سهامی عام تادیه 35 درصد از سرمایه شرکت در هنگام تاسیس آن کافی است.
  • سهام شرکت های سهامی عام را می توان در بازار بورس و اوراق بهادار مورد معامله قرار داد. اما سهام شرکت های سهامی خاص را نمی توان در بازارهای عمومی مثل بورس ارائه کرد. انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص منوط به موافقت سایر شرکا خواهد بود.
  • از نظر حجم و موضوع فعالیت، شرکت های سهامی خاص بسیار بیشتر از شرکت های سهامی عام رواج دارند. موضوع فعالیت شرکت های سهامی عام معمولاً صنایع اقتصادی بزرگ مثل پتروشیمی، فولاد و خودروسازی است. این در حالی است که شرکت های سهامی خاص حجم فعالیت کمتر و تنوع فعالیت بیشتری نسبت به شرکت های سهامی عام دارند. کسب و کار های کوچک مثل شرکت های دانش بنیان نوپا معمولاً در قالب شرکت های سهامی خاص ثبت می شوند.

• تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

تفاوت اصلی شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود این است که سرمایه در شرکت سهامی به سهام تقسیم شده است، اما در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه دارایی مستقلی است که در تملک شرکت قرار دارد. همچنین برخی از مهمترین تفاوت های شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت های سهامی از قرار زیر است:

  • مسئولیت سهامداران در شرکت های سهامی عام و خاص تا میزان مبلغ اسمی سهام متعلق به آنها می باشد. در حالی که مسئولیت شرکای شرکت با مسئولیت محدود به میزان آورده آنها به شرکت خواهد بود.
  • تصمیمات مربوط به اداره شرکت های سهامی، در هیات عمومی، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده اتخاذ می شود. در شرکت های با مسئولیت محدود کلیه تصمیم گیری های مربوط به شیوه اداره شرکت، در مجمع عمومی شرکت اتخاذ می گردد.
  • در شرکت های سهامی اعم از سهامی عام و خاص، سهم الشرکه قابل انتقال است. البته در شرکت های سهامی خاص انتقال سهم الشرکه منوط به موافقت سایر سهامداران است. اما انتقال سرمایه یا حق عضویت در شرکت های با مسئولیت محدود ممکن نیست، مگر به موجب سند رسمی. یعنی برای انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود، طرفین باید به دفترخانه ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و سند رسمی تنظیم کنند.
  • در شرکت های سهامی اعم از سهامی عام یا سهامی خاص، فوت یکی از شرکا تاثیری در انحلال شرکت نخواهد داشت، ولیکن در شرکت های با مسئولیت محدود اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد، فوت یکی از شرکا ممکن است به انحلال شرکت منتهی شود.
  • مطابق با قانون تجارت تنظیم و تصویب اساسنامه برای تاسیس شرکت های سهامی الزامی است. اما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیازی به تنظیم و تصویب اساسنامه وجود ندارد.

سوالی دارید؟

جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس  بگیرید.