فرم درخواست مشاوره رایگان

نام و نام خانوادگی(ضروری)
نوع درخواست

قانون پرداخت مالیات شرکت یکی از قوانین بسیار مهم و مشترک میان تمامی کشورهای جهان است. هرگونه نقص و عدم آگاهی نسبت به مالیات شرکت ها می تواند مشکلات و جریمه های جدی و سنگینی را در پی داشته باشد. بنابراین آگاهی نسبت به همه چیز در مورد مالیات شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. فراموش نکنید که عدم آگاهی مهم ترین دلیل مواجهه با جرایم مالیاتی است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با همه چیز در مورد مالیات شرکت ها آشنا کنیم.

همه چیز در مورد مالیات شرکت ها

اگر می خواهید همه چیز در مورد مالیات شرکت ها را بدانید در ابتدا باید انواع مالیات های مربوط به شرکت ها را بشناسید. به طور کلی شرکت ها در اداره ثبت شرکت به انواع مختلفی دسته بندی می شوند و با توجه به این موضوع مالیات های مختلفی به آن ها تعلق می گیرد. انواع مالیات شرکت ها به شرح زیر می باشند.

• مالیات بر درآمد

این مالیات شرکت ها مربوط به درآمدهایی می شود که موسسات و شرکت ها از طریق فعالیت های اقتصادی خود به دست می آورند. درصد در نظر گرفته شده برای این مالیات به میزان درآمد و نوع کاربری شرکت ها بستگی دارد. این نوع مالیات به انواع درآمد اتفاقی، درآمد اشخاص حقوقی و ... دسته بندی می شود.

• مالیات بر عملکرد

این نوع از مالیات شرکت ها نیز معمولا به تمامی شرکت ها تعلق می گیرد. تمامی شرکت ها باید اسناد مالی خود را به اداره مالیات ارائه نمایند تا سود و زیاد آن ها ارزیابی شود. معمولا درصد در نظر گرفته شده برای این مالیات 25 درصد سود خالص شرکت می باشد.

• مالیات ارزش افزوده

مالیات ارزش افزوده نیز روی خدمات و یا کالای شرکت ها اعمال می شود. بنابراین میزان آن توسط دولت و با توجه به نوع و ارزش کالا و خدمات تعیین می گردد. این نوع از مالیات نیز انواع مختلفی دارد که شامل مالیات نوع تولیدی، نوع درآمدی و نوع مصرف می شوند.

• مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی شامل دارایی هایی می شوند که تحت مالکیت شرکت هستند. این نوع مالیات باید در موعد مقرر پرداخت شود تا میزان ثروت در میان افراد جامعه به یک تعادل نسبی برسد. مالیات بر ارث از انواع این مالیات ها می باشد که تنها دارایی های شرکت را مورد توجه قرار می دهد.

• مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی نیز نوعی از مالیات شرکت ها بوده که شخص دیگری آن را می پردازد. به طور مثال مالیات حقوق کارکنان شرکت توسط مدیرعامل و مالک شرکت پرداخته می شود. این مالیات ها شامل مالیات نقل و انتقال، اجاره، انتقال سهام و ... می شود.

قوانین مالیات شرکت ها

آشنایی با همه چیز در مورد مالیات شرکت ها و اخذ دفاتر پلمپ به شما کمک می کند که اطلاعاتی در مورد قوانین مالیات شرکت ها نیز داشته باشید. قوانین مربوط به مالیات شرکت ها به عوامل مختلفی مانند فعالیت و نوع آن ها بستگی دارد. همانطور که گفته شد مالیات مربوط به شرکت ها انواع مختلفی دارد که هر کدام مشمول درصد مشخصی هستند. به طور مثال مالیات بر درآمد 25 درصد بوده و مالیات مربوط به شرکت های سهامی خاص حدود 10 درصد کل درآمد می باشد. البته با ارائه نمودن اظهارنامه مالیاتی مناسب می توان میزان مالیات پرداختی را کاهش داد. همچنین شرکت های مسئولیت محدود باید در ابتدا میزان ضررها و همچنین معافیت های خود را محاسبه نموده و سپس 25 درصد درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

به طور کلی هزینه ثبت شرکت، درصد مالیات شرکت ها و ... با توجه به نوع شرکت و میزان فعالیت آن ها مشخص می گردد. به همین دلیل است که تمامی شرکت ها باید مطابق با قوانین مالیاتی دفاتر و اسناد تجاری خود را به اداره مالیاتی ارائه داده و هزینه ها را پرداخت نمایند.

• مالیات شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص زمانی مناسب است که تعداد شرکا و یا میزان سهام شرکت با محدودیت همراه باشد. مالیات در نظر گرفته شده برای این شرکت معمولا 10 درصد درآمد است. پس از کسر این مبلغ نیز مالیات های دیگر محاسبه و پرداخت می شوند. بنابراین نحوه محاسبه مالیات شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. البته در برخی مواقع ممکن است این شرکت ها مشمول معافیت مالیاتی شوند. به طور کلی اگر شرکت های سهامی خاص مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد را داشته باشند با معافیت مالیاتی 50 درصدی مواجه خواهند بود. همچنین در صورت تبدیل نمودن شرکت به شرکت دانش بنیان می توان معافیت مالیاتی دریافت نمود. فعالیت در زمینه تولیدی، کشاورزی، معدنی و جهان گردی نیز منجر به اعمال معافیت 50 درصدی خواهد شد. همه چیز در مورد مالیات شرکت ها به آشنایی با نحوه محاسبه کردن مالیات نیز مرتبط است. 

• مالیات شرکت مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود ملزم به پرداخت دو نوع مالیات بر عملکرد و مالیات ارزش افزوده می باشد. مالیات بر عملکرد مربوط به هزینه هایی مانند حقوق، اجاره و ... می گردد. مالیات ارزش افزوده نیز زمانی اعمال می گردد که قیمت مشخصی برای کالا و یا خدمات تعیین می شود. مالیات در نظر گرفته شده برای این شرکت ها معمولا 25 درصد از درآمد است. مسئولیت پرداخت تمامی مالیات های مربوط به شرکت های مسئولیت محدود به عهده مدیران اصلی می باشد. از دیگر موارد مهم در رابطه با مالیات شرکت ها می توان به موارد به نکات زیر اشاره داشت.

  • پرداخت مالیات شرکت های مسئولیت محدود میان شرکا تقسیم می گردد.
  • تمامی شرکت های مسئولیت محدود موظف هستند در 4 ماه ابتدایی سال اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات ارائه دهند.
  • عدم پرداخت به موقع مالیات شرکت ها منجر به جریمه و بدهی مالیاتی خواهد شد.

مالیات بر عملکرد شرکت ها

آشنایی با همه چیز در مورد مالیات شرکت ها لازمه ثبت شرکت و پرداخت مالیات می باشد. بنابراین برای اینکه بتوانید از جرایم و بدهی های مالیاتی در امان باشید، باید در ابتدا همه چیز در مورد مالیات شرکت ها را بدانید. انتخاب موسسه مطمئن و مجرب در زمینه تنظیم اظهارنامه مالیاتی می تواند میزان مالیات تعیین شده برای شما را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. ثبت نیکان با بیش از 12 سال سابقه کار در زمینه ثبت شرکت، برند، تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ... می تواند بهترین و باکیفیت ترین اظهارنامه مالیاتی را برای شما تنظیم نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مالیات شرکت ها می توانید با مشاوران این مجموعه تماس بگیرید.