با کارت بازرگانی چکار میتوان کرد؟ سالانه افراد بسیار زیادی هستند که برای دریافت کارت بازرگانی اقدام می نمایند. به طور کلی افرادی که می خواهند در حوزه بین الملل به کسب و کار بپردازند و یا محصولات خود را از کشورهای دیگر وارد نمایند، باید این کارت را دریافت کنند. به طور کلی در قوانین گمرک برای فعالیت در حوزه صادرات و واردات داشتن این کارت یک مجوز ضروری محسوب می شود. مجوز فعالیت در زمینه صادرات و واردات کالا از مهم ترین کاربردهای کارت بازرگانی می باشد. اگر می خواهید بدانید که با کارت بازرگانی چکار میتوان کرد با ماه همراه باشید.

کارت بازرگانی چیست؟

پیش از آن که بخواهید بدانید با کارت بازرگانی چکار میتوان کرد باید با ماهیت کارت های بازرگانی آشنا شوید. کارت بازرگانی یک مجوز بسیار حیاتی برای اشخاص حقوقی و حقیقی است که قصد دارند در حوزه صادرات و یا واردات کالا فعالیت کنند. متقاضیان این کارت پس از ثبت شرکت یا موسسه خود می توانند به شعب اتاق بازرگانی مراجعه کرده و درخواست خود را پیگیری نمایند. معمولا اعضای اتاق بازرگانی مدارک و شرایط متقاضیان را مورد ارزیابی قرار می دهند و در صورت تایید، کارت بازرگانی آن ها را صادر می کنند.

نکته قابل توجه این است که کارت های بازرگانی از انواع مختلفی برخوردار می باشند. بنابراین متقاضیان اخذ کارت بازرگانی می توانند با توجه به شرایط و نیاز خود برای دریافت مناسب ترین آن ها اقدام نمایند. انواع کارت های بازرگانی شامل کارت تجاری، خدماتی، مودی و تولیدی- صنعتی می شوند. با کارت تجاری افراد می توانند در زمینه واردات و صادرات فعالیت نمایند. با کارت خدماتی تنها می توان برای واردات کالا اقدام کرد. کارت تولیدی- صنعتی نیز به منظور مجوز صادرات کالا صادر می گردد. از کارت بازرگانی مودی نیز زمانی استفاده می شود که متقاضی تنها یک بار می خواهد برای ترخیص کالاهای وارداتی خود اقدام نماید.

چگونه با کارت بازرگانی کار کنیم ؟

با کارت بازرگانی چکار میتوان کرد؟ کارت بازرگانی یک مجوز حیاتی برای انجام فعالیت های گمرکی محسوب می شود. به طور کلی افرادی که می خواهند در حوزه تجارت فعالیت نمایند، باید برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند. نکته قابل توجه این است که تنها افرادی که ثبت شرکت انجام داده اند، می توانند کارت بازرگانی نیز دریافت نمایند. اخذ کارت بازرگانی می تواند تاثیر بسیار زیادی در فعالیت های تجاری بازرگانان داشته باشد.

داشتن کارت بازرگانی به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان کمک می کند تا بتوانند کالاهای مرغوب تولید نموده و آن ها را صادر نمایند. همچنین واردات کالا از جزایر، مناطق آزاد و سایر کشورهای همسایه را نیز برای بازرگانان ممکن می سازد. از طرفی برای ترخیص کالا از گمرک، صدور ویزای تجاری و حق العمل کار گمرک نیز ملزم به داشتن کارت بازرگانی می باشند. از طرفی صاحبان شرکت برای ثبت نمودن شرکت با اسم لاتین نیز باید در ابتدا کارت بازرگانی دریافت نمایند. برای استفاده از تسهیلات و امتیازات تجار و همچنین یارانه صادرات نیز باید کارت بازرگانی را ارائه نمود. به همین دلیل است که داشتن این کارت برای تاجران و بازرگانان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. شرایط گرفتن کارت بازرگانی برای خانم ها با آقایان تفاوت چندانی ندارد؛ از این رو بانوان نیز می توانند در زمینه تجارت فعالیت نمایند.

البته نکته قابل توجه این است که برخی از افراد معاف از دریافت کارت بازرگانی هستند و برخی دیگر نمی توانند این کارت را دریافت نمایند. افرادی که برای فعالیت در زمینه صادرات و واردات نیازی به دریافت کارت بازرگانی ندارند عبارتند از:

  • ملوانان و پیله وران ایرانی که فعالیت آن ها در حوزه حمل و نقل دریایی می باشد.
  • کارگرانی که کارنامه شغلی خود را از وزارت کار دریافت نموده اند و در کشورهای خارجی مشغول به کار هستند.
  • شرکت های تعاونی که در مناطق مرزی تاسیس شده و در این مناطق فعالیت می کنند.
  • کسانی که کالاهای وارداتی را برای مصارف شخصی خود نیاز دارند و قصد فروش آن ها را ندارند.

از افرادی که نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند نیز می توان به اشخاص زیر اشاره داشت.

  • کسانی که از حقوق اجتماعی خود محروم شده اند.
  • افرادی که به دلیل نقض قوانین و تخلفات از داشتن کارت بازرگانی محروم هستند.
  • افراد ورشکسته که به دلیل تخلف دچار مشکل شده اند و یا بدهی های اقتصادی خود را تسویه نکرده اند.

مزایا و معایب کارت بازرگانی

حالا که متوجه شده اید با با کارت بازرگانی چکار میتوان کرد بهتر است با مزایا و معایب این کارت نیز به طور کامل آشنایی پیدا کنید. از مهم ترین مزایای دریافت این کارت می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • با داشتن این کارت می توان به راحتی محصولات مورد نظر را از مناطق آزاد وارد نمود.
  • از طرفی با داشتن کارت بازرگانی می توان عضو اتاق بازرگانی شد و کارت عضویت اتاق بازرگانی را نیز دریافت کرد.
  • امکان صادرات کالاهای تولیدی به کشورهای خارجی از دیگر مزایای داشتن این کارت است.
  • با داشتن کارت بازرگانی می توان برای واردات کالا از کشورهای همسایه و اخذ ویزای تجاری برای حضور در نمایشگاه های بین المللی نیز اقدام کرد.
  • اشخاص حقیقی دارای کارت بازرگانی به عنوان تاجر معرفی می شوند.
  • از طرفی افراد می توانند با دریافت این کارت شرکت و برند خود را به صورت لاتین ثبت کنند.

از مهم ترین معایب نداشتن کارت بازرگانی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • محدودیت در واردات کالاهای متنوع
  • عدم امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای واردات کالا
  • عدم قابلیت ثبت سفارشات بین المللی به صورت آنلاین
مزایا و معایب کارت بازرگانی

خطرات کارت بازرگانی

یکی از مهم ترین نکاتی که در رابطه با کارت بازرگانی باید بدانید، خطرات داشتن این کارت است. افراد بسیار زیادی هستند که کارت بازرگانی ندارند و برای انجام فعالیت های تجاری خود از کارت دیگران استفاده می کنند. اجاره کردن کارت های بازرگانی موجب فرار آن ها از پرداخت مالیات های سنگین می شود. دور زدن قانون گمرکی و بی توجهی به تعهدات ارزی از دیگر دلایل اجاره کارت های بازرگانی است. بنابراین افرادی که دارای کارت های بازرگانی هستند باید از اجاره دادن کارت خود جدا خودداری نمایند.

از مهم ترین دلایل عدم اجاره کارت بازرگانی می توان به قانونی نبودن این کار و جریمه های آن، خطرات امنیتی مانند سرقت اطلاعات و سوء استفاده در معاملات اشاره داشت. این کار اعتبار تاجران را از بین می برد و می تواند منجر به ابطال کارت بازرگانی آن ها شود. برای دریافت اطلاعات دقیق تر و آشنایی با روند ثبت درخواست کارت بازرگانی می توانید با مشاوران ثبت نیکان تماس بگیرید.

2 نظر درمورد “با کارت بازرگانی چکار میتوان کرد

  1. مهدیار گفت:

    سلام ایا استفاده از کارت بازرگانی دیگران مجاز است؟

    1. admin گفت:

      سلام خیر هرگونه استفاده از کارت بازرگانی دیگران اعم از واردات و صادرات جرم به حساب می آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *